Een opdrachtfilm, zoals het genre vroeger heette, is niet heel anders dan een dramaproductie. Het verhaal dat hier verteld moet worden is het verhaal van de opdrachtgever, en dat moet zo spannend mogelijk gebeuren. Het dramatiseren van die boodschap, er een spanningsboog in brengen, dat is de kunst. Dat kan op allerlei manieren, gedramatiseerd, documentair, geanimeerd. Het genre is een uitvloeisel van de analyse hoe die boodschap het best vertaald kan worden. Heeft die boodschap motivatie van personeel als doel, dan zou de keuze voor een drama productie een goede kunnen zijn. Een wervende presentatie of een uitputtende opsomming vragen weer om andere vormen. Naast het vereiste dramatisch inzicht moet de maker zich snel kunnen verplaatsen in de bedrijfscultuur om de juiste toon in te kunnen schatten. En de opdrachtgever moet tegen zichzelf beschermd worden. Stop je ieder facet van een bedrijf in een programma, dan zit de directeur glimmend van trots te kijken, terwijl de rest van het publiek de minuten aftelt.

De opdrachtsector bestaat eigenlijk uit twee segmenten, de interne- en de externe communicatie. Beide hebben zo hun eigen dynamiek. Beide heb ik uitgebreid verkend. Een kleine greep uit de opdrachtgevers: Ministerie van Onderwijs, Gemeente Amsterdam, Gemeente Den Haag, Nederlandse Spoorwegen, ABN-AMRO, RABObank, Canon Europe, IBM, European Space Agency, DSM.

RABO telebankieren is een luchtig dramatisch verhaal over een man die proefondervindelijk de voordelen van het telebankieren ontdekt. Touch of Color is een Film Noir voor Canon Europe, die de meerwaarde van kleur duidelijk moetmaken. Uncovering the Hidden Universe is een voorlichtingsprogramma over de verrichtingen van de ISO infrarood satelliet. De Klant is Konijn houdt de baliemedewerkers van NS een spiegel voor.